Kapitánsky kurz

Pre koho je kurz určený?

Pre každého, kto chce zažiť niečo nové, kto sa rád niečo nové naučí. Pre každého, kto chce objavovať nezvyčajné zaujímavé miesta a rozšíriť svoju zbierku zážitkov. Pre každého, čo by sa rád vydal na more a buď objavoval z pevniny miesta nedostupné, či si len rád zašantil napríklad na vodnom skútri. Preukaz veliteľa plavidla využijete od vodných skútrov, cez silnejšie gumené člny až po plachetnice, katamarány či motorové jachty. Našli ste sa v tom? Tak čítajte ďalej.

Slovenský alebo chorvátsky preukaz?

Toto rozhodnutie je v zásade na Vás, jediné, s čím môžem pomôcť, je môj názor a sumár faktov.

Čo potrebujete splniť na získanie námorného preukazu: 

Slovenský preukaz veliteľa plavidla oblasť plavby "C"

  • Minimálny vek 18 rokov
  • Predloženie lekárskeho potvrdenia
  • Potrebné získať osvedčenie rádiotelefonistu
  • Zložiť teoretickú skúšku z predmetov:
  • Námorné právo
  • Medzinárodné pravidlá pre zabránenie zrážkam na mori
  • Navigácia
  • Meteorológia
  • Angličtina
  • Plavebná náuka
  • Zdravoveda
  • Úspešné vykonanie praktickej skúšky a preukázanie námornej praxe v rosahu 200 NM
  • 12 NM od pobrežia, vyplávať na more do sily vetra 48f (do 28km/h)
  • Rekreačné plavidlo do 24m dĺžky a do 12 osôb na palube.

Chorvátsky preukaz Voditelj Brodice – Kategorija B

  • Minimálny vek 16 rokov
  • Predloženie lekárskeho potvrdenia sa nepožaduje
  • Osvedčenie rádiotelefonistu je súčasťou skúšky
  • Zložiť teoretickú skúšku obsahujúcu základné informácie:
  • Navigácia
  • Medzinárodné pravidlá pre zabránenie zrážkam na mori
  • Rádiotelefónia
  • Praktická skúška sa nevyžaduje ale napriek tomu sa na mojich kurzoch vykonáva a jej absolvent získa o nej potvrdene
  • Chorvátske teritoriálne vody, 12 NM od pobrežia alebo vonkajších ostrovov
  • Rekreačné plavidlo do 30 brutto ton.
Z tohto porovnania je zrejmé, že získať chorvátsky preukaz je výrazne jednoduchšie a dostupnejšie, než získať preukaz slovenský. V princípe sa stačí prihlásiť na kurz a inštruktor Vás všetkým prevedie systémom „From Zero to Hero“. Jeho najväčšou nevýhodou je platnosť len na území Chorvátska. Na druhej strane, získaním licencie Váš jachtársky život iba začína. Žiadny, ani najuznávanejší preukaz, či najskúsenejší inštruktor z Vás za týždeň neurobí skúseného jachtára. Vie Vás upozorniť na časté chyby, vie Vás naučiť správne sa rozhodovať o tom, čo ešte bezpečné je a čo už nie. Preto je mojim názorom, že na úvodné jachtárske zručnosti je Chorvátsko ideálne, nakoľko má vynikajúco vytvorenú infraštruktúru a v prípade zhoršeného počasia sa takmer vždy viete do 2 hodín skryť do bezpečia. Časom získate skúsenosti a nadobudnutú prax na chorvátskom preukaze môžete následne využiť ďalej. A teda aj rovno zložiť skúšku na Slovensku a získať tak Medzinárodný slovenský preukaz veliteľa plavidla oblasť plavby „B“ (200NM od pobrežia).

Môj osobný názor je, že ideálnym vstupným preukazom do sveta jachtingu je práve ten chorvátsky.

Ako Inštruktor menovaný Ministerstvom dopravy, pôšt a telekomunikácií SR Vám viem urobiť tiež praktické preskúšanie pre získanie slovenskej licencie alebo Vás pripraviť na získanie licencie chorvátskej.

Ako prebieha kurz

Sobota:

Začíname v sobotu o 17:00 v chorvátskom Šibeniku. Zvítame sa na lodi, ktorá sa stane na týždeň našim ubytovaním, školiacim a tréningovým prostriedkom. Povieme si, čo nás počas týždňa čaká, stanovíme si pravidlá hry a urobíme si bezpečnostný briefing.

Nedeľa:

O 9:00 ráno začíname s prednáškou. Tá trvá približne do 12:00. Budeme sa venovať hlavne úvodu do navigácie, čítaniu mapy, spoznávaniu značiek, navigačných bójí a ich významu.

Po obedovej prestávke prejdeme k praktickej stránke. Vysvetlíme si, čo sa na lodi ako nazýva, naučíme sa viazať loď a aj hádzať lano. Veľmi jednoduchá, no veľmi dôležitá vec. Keďže už vieme loď priviazať, je vysoký predpoklad, že sa nám ju podarí aj odviazať a teda vyrazíme na more. Každý si vyskúša ísť rovno, zatáčať a zrovnať loď do smeru. A to tak smerom vpred, ako aj vzad. Každý si vyskúša nacúvať na plávajúcu bójku, a to spôsobom, aby ju inštruktor vedel suchou rukou vybrať z vody.

Keď už loď základne ovládate, vraciame sa späť do prístavu. Tu si každý niekoľkokrát skúsi zaparkovať loď na vybrané miesto. Tomuto tréningu sa budeme venovať skoro každý deň, aby ste si tento manéver čo najviac natrénovali a osvojili.

Vraciame sa späť k mape a opäť opúšťame prístav. Ideme sa pozrieť na znaky, o ktorých sme sa rozprávali v rámci teórie a Vašou úlohou bude porovnávať mapu s tým, čo vidíte okolo seba. Do prístavu sa vraciame vo večerných hodinách. Máte pocit, že je toho veľa? A to je iba prvý deň. Ideme predsa systémom „From Zero to Hero“.

Pondelok:

Štart dňa je o 9:00 ráno. Znovu nás čaká teória. V tento deň si prejdeme zvyšok navigácie, vysvetlíme si pravidlá zabraňovania zrážkam (COLREG) a povieme si, ako a kedy sa hlásia núdzové volania. Po obedňajšej prestávke si objasníme základy k plachteniu, ukážeme si, ktoré lano na čo slúži. Následne si každý niekoľkokrát vyskúša parkovací manéver a opäť vyrazíme na more. Tentokrát už samostatne podľa mapy vediete loď na miesto, kam sa chceme dostať. Ak nám to počasie dovolí, vytiahneme si plachty a skúšame základné manévre s nimi. Vraciame sa vo večerných hodinách, no deň ešte nekončí. Keďže ste už v teórii absolvovali všetko, čo potrebujete vedieť na skúšku, s každým z Vás si takúto skúšku urobíme na nečisto. Ak ste si aj niečo nezapamätali, práve tu je priestor, aby sa to ukázalo a vieme, čomu sa ešte musíme povenovať.

Utorok:

Ak ste sa dočítali až sem, viete, že teória začne o 9:00 ráno. Povenujeme sa opakovaniu si všetkého, čo potrebujete na skúšku na kapitána, ďalej kapitole komunikácia a námorné právo. Urobíme si dlhšiu prestávku na obed a spoločne prejdeme ku skúške, ktorá sa koná o 15:00. Pravdepodobne okolo 17:00 ju máme za sebou (píšem máme, lebo aj pre mňa je to vždy jemná obava, či som Vás všetko naučil). Ak sa tak dohodneme, vyrazíme spoločne niekam na ostrov na dobrú večeru a trochu oslávime úspešné absolvovanie skúšok.

Streda:

To, že máme po skúškach, neznamená, že sa už nemáme na teórii o čom rozprávať. Takže ráno o 9:00 začíname teóriou. Pôjdeme hlbšie do témy plavebná náuka a vysvetlíme si, ako sa priviazať k bójke, ako správne kotviť a viac sa povenujeme aj teórii plachtenia či plavbe v náročných podmienkach. V praktickej časti si každý skúsi príjazd a zastavenie tak, aby druhý člen posádky bol schopný bóju chytiť. Vraciame sa do Šibeniku. V ideálnom prípade na plachtách. Opäť si každý niekoľkokrát preskúša zaparkovanie.

Štvrtok

Dnes nás čaká naozaj dlhý deň. Na teórii načrieme do témy meteorológie. Nikto nebude chcieť, aby ste predpovedali počasie ako skúsený meteorológ, no povieme si aspoň základy o tom, čo a ako sa v atmosfére deje. A najmä, ako a kde získať informácie o tom, aké počasie nás čaká a ako s týmito informáciami naložiť. V rámci plavebnej náuky sa dozviete, ako si urobiť prípravu na nočnú plavbu. Po obedňajšej pauze, ako už je dobrým zvykom, si každý potrénuje parkovací manéver a rovnako si každý vyskúša parkovanie bokom a následné odplávanie. Vyberieme si zátoku vzdialenú tak na 2 hodiny plavby od prístavu. Tu si vysvetlíme kotvenie a zostaneme tu zakotvený až do zotmenia. Počas tohto času si urobíte prípravu na nočnú plavbu. Vašou úlohou bude vrátiť sa do domovského prístavu po tme a to bez GPS.

Piatok

Slávnostne Vám odovzdám preukazy veliteľa plavidla, prípadne potvrdenie o absolvovaní námornej praxe. V rámci teórie si ešte prejdeme proces výberu lode, jej objednania až po check-in a check-out. A kedže ste už čerství kapitáni, zo mňa sa stáva dovolenkár a vezmete ma na nejaké pekné miesto sa okúpať, kde si ešte skúsime ovládanie gumeného člna s motorom. Cestou naspäť loď natankujeme a vrátime sa do prístavu. Kurz končí, rozlúčime sa a Vy máte možnosť na lodi ešte prenocovať alebo sa môžete ponáhľať domov pochváliť sa tým, čo všetko ste za týždeň získali.

Doplňujúce informácie:

Lokalita:Šibenik, Chorvátsko
V cene je zahrnuté:Prenájom lode, inštruktor, turistická daň, posteľná bielizeň, pohonné hmoty, záverečné upratovanie lode, vystavenie zoznamu posádky.
V cene nie je zahrnuté:Doprava a strava pre posádku a inštruktora, poistenie, strava, poplatok za skúšku a vystavenie preukazu cca 120 eur
Nalodenie / Vylodenie:Sobota od 18.oo hod. / Sobota do 9.oo hod.
Platobné podmienky:50% ceny pri objednaní – 50% ceny mesiac pred nástupom

Minimálny počet účastníkov kurzu je 4 osoby. V prípade nižšieho záujmu bude ponúknutý náhradný termín alebo vrátená zálohová platba. Maximálny počet na jednej lodi je 5 účastníkov a to z dôvodu, aby mal každý dostatok priestoru na praktický výcvik.

Cena a objednávka